TARİHÎ günlerden
geçtiğimiz bu dönemde, dünya üzerinde birçok şey durmasına rağmen Türkiye, dev
projelerini sürdürmeye devam ediyor.
Bu ülkenin asırlık
hayâllerinden, asrın projelerinden 1915 Çanakkale Köprüsü de bunlardan biri…
Bir milletin direniş muştusu olan Çanakkale Zaferi, bir hayâl olmanın ötesine geçip gerçeğe dönüşmüştü. Asırlık 1915 Çanakkale Köprüsü hayâlinin de gerçeğe dönüşme zamanı gelmişti…
***
Büyük işlerin
başarılması için büyük hayâller kurma özelliği olan insanlara ihtiyaç vardır.
İktidara geldiği ilk günden beri ülkemizde gerçekleşen yatırımların arkasındaki
güç ve hayâl insanı olarak Cumhurbaşkanımız, 2017 yılının Mart ayının 18’inde,
1915 Çanakkale Köprüsü’nün yapımı için “Ya Allah, Bismillah” demişti.
2015 yılında fizibilite
çalışmaları yapılan köprü için, Çanakkale ilinin Avrupa yakasındaki Gelibolu
ilçesinin Sütlüce mevkii ile Asya tarafındaki Lapseki ilçesinin Şekeryaka
mevkii arasında karar kılındı.
Uzunluk, 770’er metre
yan açıklıklarla birlikte 3 bin 563 metre, geçiş uzunluğu 4 bin 608 metre,
sudan yüksekliği ise 69 metre olarak plânlandı.
Her iki yakada 333’er
metre yüksekliğinde iki ayağı oluşturacak dört kule ile 32 blokun
yerleştirilmesiyle çelik kuleler 318’er metre yüksekliğe ulaşacak.
***
Yapılacak olan bir asma
köprü... Tıpkı her biri kendi bünyesinde barındırdıkları özellikleri ile
dünyada farklı kategorilerde kendine üst sıralarda yer edinmiş, medeniyet
markası anlamında örnek teşkil eden 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, Fatih Sultan
Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Osman Gazi Köprüsü gibi…
İlk örnekleri 19’uncu
yüzyılda görülmeye başlanan asma köprüler, mimarî harikalardan belki de en
etkileyici olanları. Dünyanın en büyük ülkeleri yıllar boyu mimarinin ve
yaratıcılığın sınırlarını zorlayarak daha uzun asma köprüler oluşturmak için
yarıştalar. Ana kirişin veya köprünün kule ile bağlantısını sağlayan tonlarca
ağırlıktaki çelik halatların birleştirilme aşamasından gerilme aşamasına
kadarki zahmetli süreci anlatmak zor.
Bu ülkenin hayâllerine
prangalar geçirmeye çalışanlara inat Çanakkale Boğazı’nı bir gerdanlık gibi
süsleyecek olan 1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımında barındırdığı ince
detaylarla dünyada ilk olmaya aday.
Cumhuriyet’in 100’üncü
yılını temsilen 2023 metrelik orta açıklığıyla, tamamlandığı vakit dünyanın en
büyük orta açıklığına sahip asma köprü unvanını elde edecek.
1915 Çanakkale
Köprüsü’nün kule bağlantıları ve diğer bağlantı elemanlarının alacağı renk,
Türk bayrağının renkleri olan kırmızı ve beyaz…
Her iki yakada 333 metre
yüksekliğindeki kulelerin üst kısmının temsil ettiği görüntü, Seyit Onbaşı’nın
Çanakkale Savaşı’nda namluya sürdüğü top mermisi…
16 Mayıs 2020 itibariyle
köprünün yaklaşık 9 aydır yapımı süren ayakları için artık sona gelinmişti. 318
metre yüksekliğindeki çelik kulelerin son blokunun yerleştirilme işlemi,
Cumhurbaşkanımız ile Ulaştırma ve Altyapı bakanımız tarafından
gerçekleştirildi. Böylece 4 kulenin tüm blokları tamamlandı ve köprünün
inşâsında önemli bir aşama geride kalmış oldu.
2’ye 3 şeritle hizmet
verecek olan köprü için 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 10 alt geçit
köprüsü, 33 üst geçit köprüsü, 6 köprü, 43 alt geçit, 115 menfez, 12 kavşak, 4
otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret istasyonu inşâ edilecek.
***
Şanlı tarihimize ve
21’inci yüzyıla yaraşır bu projenin tamamlanmasıyla ülkemize sağlayacağı
faydalar oldukça fazla olacak.
Türkiye’nin ulusal
kalkınma hamlesinin belgesi niteliğindeki Vizyon 2023, önemli hedeflerinden
birine böylece ulaşacak. Master Plânı’ında öngörülen, yurtiçinde karayollarının
iyileştirilme hedefi noktasında da önemli rol üstlenecek. Köprü, Trakya ve Batı
Anadolu’daki sanayi, ticaret ve hizmet sektörlerinin ivme kazanmasına aracılık
edecek.
Projenin hizmete
girmesiyle, yük taşıyan araçların ulaşım kısıtlamasının ortadan kalkması
üzerine ithalat ve ihracat noktasında zaman mâliyeti azalacak. Bu anlamda yük
taşımacılığını daha hızlı hâle getirip mâliyetleri düşürmesiyle birlikte, bu
bölgelerimizin sadece ekonomik anlamdaki faaliyetlerini değil, sosyal bağlarını
da güçlendirecek.
İstanbul Boğazı geçişine
yeni bir alternatif oluşacak. İstanbul’un Avrupa ve Anadolu arasında üstlendiği
ağır transit trafik yükü hafiflemiş olacak.
Ulusal ve uluslararası
turizmin canlanmasına vesîle olacak. Avrupa ve Balkanlar, bilhassa Yunanistan
ve Bulgaristan ile gerek ticarî ilişkiler, gerekse kültürel etkileşim
noktasında olumlu ilerlemeler sağlanabilecek. Ülkemizdeki birçok turizm
merkezinin Avrupa ülkeleri ile arasındaki mesafe kısalacak ve turizm sektöründe
gelişme sağlanacak.
Projenin tüm
aşamalarında binlerce kişiye sunacağı istihdam ve çeşitli sektörlere katacağı
artılarla Türkiye ekonomisine önemli katkılar yapacak.
Bu hayâlleri
gerçekleştirmeye güçleri yetmeyenlerin tüm olumsuz söylemlerine, bu yatırımları
engelleme çalışmalarına rağmen, 18 Mart 2022 tarihi, 1915 Çanakkale Köprüsü
için “Hayâldi, gerçek oldu” deme vakti olacak inşallah…
Büyük Türkiye’nin büyük
hayâllere ve bu hayâlleri gerçekleştirme yolunda adım atan insanlara ihtiyacı
var. Hayâller ancak gerçeğe dönüştükleri vakit marka olurlar.
İstanbul’un Fethi de Fâtih’in hayâli değil miydi?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder