Geri
bildirim almak ya da vermek, hassas bir süreç olsa da nihayetinde sorunları
belirlemek ve sonrasında çözmeye yardımcı olmak noktasında değerlidir. Sosyal
medya, geri bildirim için iyi bir kanal; fakat art niyetli, gerçeklikten uzak
geri bildirimler olmadığı sürece…
ÖNCELİKLE Haber Ajanda NET’te yayınlanan yazılarıma sosyal
medya üzerinden beğeni ve yorumlarıyla geri bildirimde bulunan herkese teşekkür
ediyorum…
Günümüzde hepimiz bir parçası olduğumuz için sosyal medya tanımlarına gerek olmadığını düşünerek direkt konuya girmek istiyorum.
Youtube, Twitter, Instagram, Facebook ve Pinterest
gibi milyonlarca sosyal medya plâtformu var ve kullanıcı sayıları her geçen gün
artıyor.
Peki, sosyal medya geri bildirim almak ya da vermek
için iyi bir kanal mı?
Artık herkes çeşitli plâtformlarda etkin bir sosyal
medya profiline sahip olmanın ne denli önemli olduğunun farkında. Çünkü
insanları bir araya getirerek etkileşimi arttıran bir ortam olarak sosyal
medya, kendi kanalları üzerinden bir mesajın yayılması ve iki yönlü iletişim
bakımından oldukça kolay. Hızlı ve etkili bir şekilde toplu iletişime izin
verdiği için paylaşım daha kolay gerçekleşmekte ve böylece zincirleme bir
iletişim söz konusu olmakta.
Neredeyse tüm yaşantımızı yönettiğimiz/yönetmeye
çalıştığımız sosyal medya, geri bildirim almak ya da vermek için en iyi
kanallardan biridir. Alışveriş yapmak istediğimizde ürün hakkında
olumlu/olumsuz yorumlara göz atmadan geçmiyoruz, merak ettiğimiz konularla
ilgili kim ne demiş dinleyebiliyor ve altına hemen görüşlerimizi
sıkıştırıveriyoruz. Mesaj yöntemiyle haberleşiyor, fikir alışverişinde
bulunuyoruz. Bir eserin -şiir, kitap, resim, türkü- kaç beğeni aldığını
görebiliyoruz...
Tüm bu iletişimleri gerçekleştirirken sosyal medya
üzerinden alıcı ve gönderen tarafında geri bildirim akışı sürüp gidiyor.
Üretim yapan, “Ben de varım!” diyerek sesini duyurmak
isteyen, kısaca sosyal mecrada söyleyecek sözü olan kim varsa sosyal medyanın
müşterisidir. Peki, bu müşterilerin günümüz dünyasında sosyal medyadan yoksun
ve uzak durması mümkün olabilir mi? Elbette mümkün değil! Bunun kanıtlarını
içinde bulunduğumuz pandemi günlerinde fazlasıyla görmek mümkün. Dolayısıyla
etkili bir sosyal medya yönetim stratejisi ile geri bildirimlerin
yönetilebilmesi, yapılan işin geleceğinde oldukça belirleyici rol oynar ve geri
bildirim akışı sayesinde gerekli iyileştirme ve geliştirme yapılması mümkün
olur.
Sosyal medyada hakkınızda neler söylendiği önemlidir.
İş yaptığınız alanda şu anki müşterileriniz kadar potansiyel müşterileriniz de
önemlidir. En vurucu cümle ise şu: “Potansiyel müşteriniz sosyal medyadaki geri
bildirimlere ulaşabiliyor.” Kişiler toplu bir görüşmede fikirlerini söyleme
noktasında çekinceli davranabiliyorken, sosyal medyada rahatlıkla düşüncelerini
belirtebiliyorlar. Öyle ki, bazı durumlarda hiç farkına varılamayan noktalara
dikkat çekmeleri de olası durumlardan…
Yine bir diğer husus şu ki, alışverişlerde aynı
kategorideki ürünler arasında kolayca karşılaştırma yapılabiliyor ve ürün
hakkında - gerçekçi olmak kaydıyla- sosyal medyadan ulaştığınız geri
bildirimler sayesinde aldığınız üründe başarıyı/verimliliği yakalama
olasılığınız bir hayli yükseliyor.
Müşteriler, beğendikleri ürünün yanı sıra “Şöyle bir
ürün olsa” veya “Şu ürün var mıdır?” sorusuna cevap ararken inovatif geri
bildirimde bulunurlar. Bu da üretim yapanlar için yenilik noktasında gelişim
demektir. Bunların yanında sosyal medya kanalında sizinle ilgili hedef
kitlenizden gelen geri bildirimleri zamanında takip ettiğiniz takdirde kötü
giden satışların nedenlerinden kısa sürede haberdar olabilirsiniz.
Diyelim ki, bir firmanın bir ürünü hakkındaki şikâyet
sosyal medyayı uzun bir süre işgal etmiş olsun, şirketin bunu fark etmesinin
zaman aldığını ve neticesinde ekonomik krizle karşı karşıya kaldığını
varsayalım. Eğer bu firma sosyal medyadaki geri bildirimleri zamanında takip
ederek bunları bir öğretici eleştiri olarak alabilseydi, ekonomik krizin önüne
geçmesi mümkün olabilirdi.
En iyi performansı sergileyen işletmeler, gerek kurum
içi, gerekse müşterilerden gelen geri bildirimleri iyi yönetebilenlerdir. İyiyi
en iyi hâle getirmeyi esas alarak yola çıkanlar için “gelişmek”, sadece bir
slogan olmanın çok daha ötesindedir. İşletmenin bileşenlerinden - müşteri,
çalışan, paydaşlar, tedarikçiler, satıcılar- gelen geri bildirim, gelişmenin
odak noktasıdır. İşletmeler anket, geri bildirim formları, telefon görüşmesi,
yüz yüze görüşme, gizli müşteri, müşteri ilişkileri merkezi gibi birçok
yöntemle geri bildirim almaktadırlar. Buradaki en önemli kısımlardan biri,
müşteriden geri bildirim alındıktan sonra işletmenin müşteriye cevaben geri
bildirimde bulunulmasıdır. Müşteri şikâyeti ve talepleri birer geri
bildirimdir.
Geri bildirim günlük hayatımızda öğrenme süreci
açısından da oldukça önemlidir ve bir öğretim aracı olarak gerçek performans
ile istenen performans arasındaki farkları vurgular. Aynı zamanda geri bildirim
verirken aslında öğrenme eylemini destekleyerek alıcının güçlü olduğu ve
geliştirmesi gereken alanlarda anlamlı bilgi sağlanmış olur.
Geri bildirimi alan alıcı, davranışı hakkında bilgiyi
alır ve amacına ulaşma yolunda gerekli düzenlemeleri yapabilir. Öğrenmeyi
olabildiğince hızlı geri bildirim ile takip ettiğinizde, öğrenen, o anki
davranışlarını duraklatır veya değiştirebilir.
Örneğin sınava giren bir öğrenciye sınavın sonucuna
göre en kısa sürede tamamlaması veya pekiştirmesi gereken konular noktasında
sağlanan geri bildirim, öğrencinin bir sonraki sınava nasıl hazırlanacağı ile
ilgili gerekli donanımı sağlar.
Öğrenim akışındaki hataların düzeltilmesi veya cevapların
pekişmesiyle birlikte öğrenciyi daha yüksek hedefe yönelme konusunda motive
eder ve öğrenme otonom hâle gelir. Bunun yanında geri bildirim hep dış
kaynaklardan geldiğinde, öğrencinin öğrenme eylemi ve kendi performansıyla
ilgili kendi kararlarını vermesini engelleyerek özgüvenini azaltabilir. Bu
nedenle kendi bildirimlerini kendisinin vererek öz değerlendirme yapması
konusunda da öğrenci yönlendirilmelidir.
Millî Eğitim Bakanlığı’nın verilerine göre, son
yıllarda yapılan araştırmalar, öğrenciye verilen doğru ve zamanlı geri
bildirimin öğrenme ve başarıyı arttıran en önemli noktaların başında geldiği
görülmektedir. Tek cümle ile geri bildirim için, “Öğrenen açısından kendi
performansını gösteren ayna niteliğindedir” diyebiliriz. Özellikle bir yılı aşkın
süredir içinde bulunduğumuz uzaktan eğitim döneminde verimli iletişimin
gerçekleşebilmesi adına bu, daha da önemli hâle gelmiştir.
Sonuç olarak geri bildirim almak ya da vermek, hassas
bir süreç olsa da nihayetinde sorunları belirlemek ve sonrasında çözmeye
yardımcı olmak noktasında değerlidir. Sosyal medya, geri bildirim için iyi bir
kanal; fakat art niyetli, gerçeklikten uzak geri bildirimler olmadığı sürece…
İşin bu tarafından bakıldığında, sosyal medyadaki geri bildirimler alıcı için
yanıltıcı olabiliyor.
Sağlıkla kalın…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder